Matmammans Blogg

Om mat och bakning, med matglädje i fokus


Lämna en kommentar

Årets bokrea bjuder på mycket smått och gott!

Nu är bokrean i full gång och som vanligt tycker jag det är jätteroligt att botanisera bland kokböcker av olika slag. På Adlibris säljs t ex Tore Wretmans klassiska Husmanskost för bara 99 kronor – verkligen som hittat! Nybakat hembakat av underbara Anna Braw är också värd sitt pris – endast 45 kronor kostar den! Anna Braw har ju tidigare gett ut bland annat Tillsammansmat som jag skrev om här på bloggen för en tid sen och hennes böcker fullkomligt sprudlar av matglädje och personlighet!

"Sju sorters kakor" i två upplagor, en från 40-talet och en från 2005.

På Adlibris säljs också den klassiska Sju sorters kakor för bara 39 kronor. Själv har jag den i två upplagor, första upplagan som kom ut på 1940-talet (mamma köpte den när hon gick på hushållsskola 1948) och en daterad 2005 som jag inhandlade jag på förra årets rea. Det är så kul att se vad som kommit till genom åren, men det är också intressant att se att vissa traditionella kakor fortfarande är lika populära. En av de kakor som överlevt är ökensand – naturligtvis vill jag tillägga eftersom det är en av de godaste småkakor som finns…

Även den äldsta upplagan av "Sju sorters kakor" innehåller många vackra bilder!

En annan bloggare som uppmärksammar Sju sorters kakor är bloggen kakorochjag. Hon beskriver sig själv som en ”glad amatör” som tillbringat de sista två åren med att baka sig igenom just denna klassiker – otroligt häftigt tycker jag!

Nu har hon lagt kakprojektet på hyllan, som framgår av hennes summering daterad den 31 december förra året men det ska sannerligen bli spännande att se vad hon hittar på härnäst!

Mer bokrea finns på Bokus och på Bokrea.

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 683 andra följare