Matmammans Blogg

Om mat och bakning, med matglädje i fokus


Lämna en kommentar

Mat i köket – och på film!

Maten är bland det viktigaste vi har. Nödvändigt för att leva – men också en grund för sammankomster av olika slag. Hur många härliga samtal har inte startat just vid ett matbord! Och inte behöver maten vara särskilt lyxig heller – det är lika mysigt att äta en soppa och ett nybakt bröd som att käka en lyxmiddag, om inte mysigare!

En gång när jag hade väldigt ont om pengar men ändå ville bjuda hem grannen och hennes son bjöd jag på den enklast tänkbara måltid: friterat vitt bröd och en tomatsås. Det låter kanske fjuttigt men det var otroligt gott och blev grunden för en jättetrevlig kväll med brädspel, samtal och mysigt umgänge.

Recept på en mustig och god tomatsås hittar du här. Vilket bröd man väljer är ju en smaksak – jag gillar att fritera det här brödet men då utesluter jag fyllningen och bakar ut det till runda eller avlånga bröd av ungefär samma storlek som frallor.

Med tanke på hur viktig maten är för oss är det kanske inte så konstigt att många filmer har mat i en av huvudrollerna. Jag tänker t ex på Stekta gröna tomater – någon som minns den? En helt fantastisk film, om ni frågar mig!

En annan riktigt bra film är Dinner Rush – ett gangsterdrama som utspelar sig nästan enbart på en restaurang. Kanonfilm!

Vilken är din favoritfilm med mat i huvudrollen? Berätta!

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 684 andra följare