Körsbär – en riktig superfrukt!

Tillhör du dem som har ett körsbärsträd i trädgården? Då är du verkligen lyckligt lottad! Oavsett om de är sura eller söta är körsbär något av det godaste som finns tycker jag – och de är dessutom nästan oförskämt nyttiga! Så nyttiga att de numera klassas som superfrukt om man får tro Dietguiden.

Själv har jag bara en liten balkong. Men som tur är har jag goda vänner som förbarmar sig över mig och låter mig plocka av deras klarbärsträd varenda sommar. De är vackert klarröda med ljust, syrligt fruktkött och jag proppar i mig så mycket av dem att det knappt blir något kvar till sylt… Men några burkar blev det i alla fall, härligt att ta fram längre fram i höst till pannkakor eller pudding!

Här är ett enkelt basrecept som passar till alla bär:

Så här vacker färg får sylt gjord på klarbär!

1-2 kg bär (2-4 liter) beroende på hur söt sylt du vill ha
1 kg syltsocker 

eller om du vill göra en mindre mängd sylt:

250 g bär
1 1/2-2 dl syltsocker

Skölj och rensa bären (och kärna ur körsbären). Blanda bären och sockret i en stor gryta och koka på ganska kraftig värme 3-10 minuter beroende på vilken typ av bär du använder. Körsbär brukar jag koka i 6-7 minuter. Skumma ordentligt och häll upp på varma, väl rengjorda burkar. Förslut burkarna och förvara svalt.

Kommentera

