Sensommarfika med Ulrikas himmelska päronbiskvier!

Augusti är här – en av årets härligaste månader, tycker jag. Jag menar, hur mysigt det än är när våren och försommaren kommer med sina ljusa kvällar kan det lätt bli lite stressigt. Man vill ju göra så mycket, hinna så mycket… Augusti är lugnare, mindre hektisk. Dessutom har allt blivit så grönt och frodigt. Just nu är balkongblommorna som allra vackrast hos mig – kolla här…

Själv har jag haft en märklig sommar på många sätt. Min mamma blev allt sjukare under försommaren och gick bort i slutet av juli. Strax därefter fyllde jag själv 50. Det blev kanske inte riktigt så festligt som jag hade tänkt mig, med mammas bortgång så nära inpå men livet går vidare och stor fest får jag väl ha en annan gång – när jag fyller 51 kanske…

Glad 50-åring i Tanto i Stockholm!

Barndomsväninnan såg till att det blev en minnesvärd 50-årsdag ändå, för hon kom med biljetter till Pridefestivalens stora schlagerkväll. Det blev en riktigt härlig dag, varm och solig, med en massa bra musik som avslutning!

Frågan är vad jag ska hitta på för överraskning åt henne när det är hennes tur att fylla jämnt om några veckor… Det återstår att se!

Häromdagen hade vi kaffekalas med grannarna också. Hembakt för hela slanten med moccarutor (eller kärleksmums, som det ju också kallas), vetebullar och – som kronan på verket – Ulrikas hembakade päronbiskvier. Godare bakverk får man leta länge efter! Här är hennes recept:

Biskvier:

250 g riven mandelmassa

2 äggvitor

1½ dl strösocker

4 droppar päronessens

Smörkräm:

200 g smör

4 äggulor

4 dl florsocker

4 tsk vaniljsocker

8 droppar grön karamellfärg

2 tsk päronessens

(250 g smält choklad)

Vispa samman äggvitorna och sockret försiktigt. Blanda i mandelmassan och päronessensen. Klicka ut smeten på smord eller bakpappersklädd plåt – det blir ca 30-35 biskvier. Låt torka ett tag och grädda i 175 grader ca 5-10 min. Låt svalna innan du brer på smörkrämen.

Rör smöret och äggulorna till smörkrämen. Blanda i övriga ingredienser. Bre smörkrämen på undersidan av kakorna, frys dem och doppa dem sen eventuell i smält choklad. Förvara i frys – de går bra att servera direkt från frysen!

Tips! Ulrika delar sina biskvier i två delar och brer smörkräm emellan. Lika gott och enklare!

Ulrikas himmelskt goda päronbiskvier!

Ulrika och Ali hemma hos oss på augustifika!

Och snart är det dags för kräftkalas också – det får man ju inte missa så här i augusti! På Matbloggen får du tips och recept inför årets kräftskiva! Och du, släng inte skalen efter festen – gör en god soppa istället! Här hittar du recept på en underbar skaldjursfond som blir perfekt just på kräftskal!

4 responses to “Sensommarfika med Ulrikas himmelska päronbiskvier!

    • Ja det är underbart – tar man dem direkt från frysen smakar de som en blandning av Piggelin och päronsplitt! Mums! :D

Kommentera

