Matmammans Blogg

Om mat och bakning, med matglädje i fokus

Frukostgröt på grahamsmjöl

Lämna en kommentar

Jag älskar frukostar, som alla mina bloggläsare säkert vet vid det här laget. Och den enklaste (och nyttigaste) frukosten av alla är förstås gröt. Faktiskt bland det godaste man kan äta också, tycker jag, och just nu har jag dille på grahamsgröt. Den görs enkelt och snabbt på grahamsmjöl och vatten och är jättegod med färsk frukt och mjölk till! Det här receptet räcker till 2 portioner:

1½ dl grahamsmjöl
4 dl vatten
salt
Koka upp vattnet med lite salt. Ta kastrullen av värmen och vispa ner mjölet. Koka ca 10 minuter. Rör någon gång i gröten under kokningen. Servera med mjölk och färsk frukt – eller kanske lite flytande honung.

Grahamsgröt med färska nektarinklyftor – en underbar start på dagen!

 

Author: Matmamman

Skribent och krönikör med intresse för matlagning. Tycker att svensk husmanskost är bland det finaste och mest variationsrika som finns, men lagar lika gärna indisk linssoppa som svenska köttbullar. Här bjuder jag på mina bästa recept, inspirerande tips och mycket annat!

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 683 andra följare