Stjärnkockar kämpar med kniven på strupen…

Två nya programserier med mat i huvudrollen dyker upp på TV4 i höst. Först ut är Kockarnas kamp, som hade premiär igår. Det handlar som antyds om kockar som ska tävla mot varandra i olika moment, och olika slags matlagning, och de tävlande tillhör verkligen gräddan av de svenska stjärnkockarna. Leif Mannerström , Stefano Catenacci, Malin Söderström, Paul Svensson, Christian Hellberg, Carina Brydling, Tommy Myllymäki och Stefan Karlsson är de tävlande. Ett slags Robinson i köket, om man så vill.

Själv tänder jag inte alls på mat i tävlingssammanhang. Det beror förmodligen på att matlagning för mig innebär njutning, harmoni, glädje och avkoppling. Att se ett gäng kockar stressa runt i ett kök och tävla om vem som kan skiva lök snabbast med förbundna ögon är helt enkelt inte min cup of tea.

Den som gillar tävlingar i kombination med matlagning kommer dock med största sannolikhet att ha stor glädje av programmet. Det är snyggt filmat, deltagarna är positiva och verbala och maten de lagar är förstås ”beyond delicious”, om man säger så. Men för mig blev det ett avsnitt, det räcker. Jag kollar Indian Food Made Easy med underbara Anjum Anand istället – det är ett matprogram helt i min smak!

3 thoughts on “Stjärnkockar kämpar med kniven på strupen…”

Kommentera

