Margarin eller smör – det är frågan!

Jag, och säkert många matbloggare med mig, har just fått hem en burk kakor från Arla. Spröda, goda mördegskakor av två varianter – en bakad på margarin, den andra på smör. Frågan är vad som är skillnaden på de båda. Eller, rättare sagt, finns det någon skillnad?

Jo, det gör det. Och även om jag är fullt medveten om att Arla söker svaret att smör är godare än margarin skulle jag inte behöva en burk kakor för att intyga det. Jag använder alltid smör i bakning (med undantag för när jag bakar veganskt eller mjölkfritt, förstås) och det är helt klart min favorit bland matfetter. Så visst, den ena av dessa två kakor – som ser precis likadana ut – är faktiskt snäppet godare, eftersom smörsmaken ger det där lilla extra. Men alla är inte lika förtjusta i smörsmaken. En granntjej som var med och provade de spröda småkakorna tyckte faktiskt att margarinkakorna var godast. Och använder man smaksättningar som kakao, kanel eller liknande blir skillnaden högst marginell, eftersom smörsmaken då ändå döljs av kryddorna.

Det finns dock kakor där man absolut inte kan fuska med matfettet – och där det helt enkelt måste vara smör! Ökensand är just en sådan kaka; den läckra klassikern som smälter i munnen och där smöret blir extra gott av att man bryner det innan man använder det. Mums!

5 thoughts on “Margarin eller smör – det är frågan!

    • Visst är det så. Eftersom jag är uppvuxen med smör så är det svårt att låta bli :) Mjölkfritt har jag bara bakat i några få år, och jag tycker det mjölkfria margarinet fungerar mycket bra till vetebröd, småkakor osv. Däremot använder jag ofta rapsolja i amerikanska muffins, det tycker jag är kanon.

      Har du något bra bakrecept med rapsolja? Du kanske vill dela med dig?

  1. Javisst, fast att välja margarin handlar ju om så mycket mer än bara smak. Innehållet är ju rent ohälsosamt i form av palm och ibland även solros-, och/eller rapsolja som dels extraherats med hjälp av värme, högt tryck och hexane-n, omestrats med enzymer så att molekylbindningarna slumpmässigt och okontrollerat flyttas om så att det inte liknar något naturen skulle kunna skapa själv. Därefter bleks det, färgas gul, smaksätts med smörarom och får tillsatser av syntetiskt vitamin A och D. Riktigt otäckt.

    • Ja så är det ju. Margarinet är ytterst bristfället även om Livsmedelsverket säger att det trots allt blivit betydligt bättre än det en gång var. Men smör känns ju alltid som det mest naturliga tycker jag!

Kommentera

