Året runt på Gustavsborg

Ann-Britt Bolinder bjuder på hemtrevnad! (bild från www.gustavsborg.com)

Idag fick jag tips om en mycket trevlig bok som jag genast föll för. Året runt på Gustavsborg heter den, och är en inspirationsbok om livet på landet på hästgården Gustavsborg i Bjuv.

Gustavsborgs historia går tillbaka till slutet av 1600-talet, läser jag på gårdens hemsida, och familjen Bolinder är gårdens tolfte ägare. De förvärvade gården 2002, och därefter totalrenoverades både mangårdsbyggnad och stall invändigt. Exteriört har man renoverat det ursprungliga i den mån man kunnat, alternativt ersatt det med nytillverkat som man kopierat från gamla bilder.

Bara det gör mig förstås varm inombords. Jag älskar när man i mesta möjliga mån försöker bevara, eller rekonstruera, sådant som är av historiskt och kulturellt värde. Och sen är det ju det där med boken…

Året runt på Gustavsborg är skriven av Ann-Britt Bolinder och fotografierna tagna av Katrin Nilsson. Och även om den innehåller en mängd fina recept är det ingen renodlad kokbok – snarare en kombinerad livsstils-, inspirations- och matbok. Här blandas trevliga berättelser om livet på landet med historik och fina recept – allt inramat av de mest fantastiska bilder man kan tänka sig. Boken följer årets skiftningar och genomsyras av trivsel och gemyt. Behöver jag säga att jag gillar den skarpt…?Vill du köpa den underbara Året runt på Gustavsborg? Den finns att beställa på hemsidan för 195 kronor exkl porto!

Kommentera

