Hela Sverige bakar!

TV4 satsar rejält på matlagning och bakning i höst. Förra veckan startade programserien Kockarnas kamp. Idag drar TV4 igång sin programsatsning Hela Sverige bakar. Ett program som så klart ligger helt i tiden, eftersom intresset för bakning och matlagning aldrig varit större.

Och konceptet är det numera klassiska: Ett antal deltagare från hela landet får chansen att visa vad de går för och tävlar om att koras till Sveriges bästa hemmabagare och ge ut en egen bakbok. Under tidspress ska de baka allt från helt nya recept till hederliga klassiker och försöka imponera på en jury. Varje vecka får den som inte håller måttet lämna tävlingen.

Jag tror att det här kan bli en riktig succé. Bakning är ju så otroligt roligt, och dessutom givande att ägna sig åt. Dessutom tycker jag det är kul att det är vanliga hemmabagare och inte redan etablerade TV-kändisar som får chansen. Men eftersom jag inte är så förtjust i att kombinera bakning (eller matlagning) med tävlingar av just den här typen så blir det ändå bara en tumme upp istället för två – men det är ju ett ytterst subjektivt omdöme som mest beror på att jag inte gillar att göra saker under tidspress… Jag kan gärna tänka mig att tävla i bakning, men då vill jag bestämma hur lång tid det ska ta…

Smaskiga kakor och en väldig massa inspiration lär det i alla fall bjudas på, så förmodligen kommer jag att kolla vartenda avsnitt den här serien under hösten!

6 thoughts on “Hela Sverige bakar!”

  1. Sitter vid Hela Sverige bakar just nu faktiskt.
    Men få massor av matinspiration av denna, för mig, nya blogg. Tack!!
    Hit kommer jag att återkomma – ofta!!

  2. Hösten är traditionellt en intensiv matlagnings- och bakningssäsong i våra kök. Även professionella bagar- och konditortävlingar äger rum runt om i landet. Genom samarbetet med Sjuans nya underhållningsprogram vill Arla lyfta fram naturliga råvaror som är viktiga i bakningen. I programmet intar smöret en central plats bland ingredienserna. Smör har unika egenskaper och hög kvalitet som enligt en undersökning bland konditorer* är oersättligt i bakningen.Drygt hundra olika naturliga smakämnen och kombinationen av dessa ger den karakteristiska smörsmaken – och småkakorna den spröda knaprigheten. Det finns därmed en naturlig koppling mellan smör och bakning och därmed mellan Arla och ”Hela Sverige bakar”.

    1. Absolut! Smör ÄR verkligen svårslaget, dels rent smakmässigt – dels för att det i grunden är naturligt. Själv använder jag aldrig något annat matfett när jag bakar, förutom när jag bakar veganskt förstås! Att baka med smör har jag ”lärt mig” av min mamma och min mormor, för i vår familj har det bakats med smör i generationer!

Kommentera

