Matmammans Blogg

Om mat och bakning, med matglädje i fokus

Mörka chokladkakor med eller utan extra sting…

Lämna en kommentar

Nu har jag till sist skickat in ett tävlingsbidrag till Årets Bak- och Dessertmästare. Efter många funderingar bestämde jag mig för att tävla med mina midsommarmuffins – de är verkligen både goda och vackra, och dessutom lätta att baka. Men framför allt är det kul att se alla tävlingsbidrag, tycker jag – wow, vilka fantastiska tårtor, kakor och andra bakverk som skapas i de svenska köken! Så även om du inte tänker tävla, varför inte gå in på tävlingen och kolla alla underbara bilder och recept!

Hade jag inte tävlat med midsommarmuffinsen hade jag förmodligen tävlat med de här mörka mjuksega chokladkakorna med härlig smak av kakao och mjölkchoklad. Den som vill ha extra sting finhackar en liten röd chili och blandar i smeten… Beroende på hur stora kakor du gör ger den här satsen ungefär 20-30 stycken och du behöver:

4-5 dl florsocker

4 äggvitor

2-3 dl kakao

en gnutta salt

1 msk vaniljsocker

100 g mjölkchoklad, grovhackad

(1 finhackad röd chili)

Värm ugnen på´175 grader. Vispa äggvitor med 4 dl florsocker tills du får en vit och pösig smet. Tillsätt 2 dl kakao samt vaniljsockret och blanda väl. Om smeten blir för lös – tillsätt lite mer florsocker och kakao. Smeten ska gå att klicka ut på plåten.

Tillsätt sist den grovhackade chokladen samt – om du vill – den finhackade chilin. Klicka ut smeten på smord plåt och grädda i 10-12 minuter. Låt kallna på plåt och förvara kallt, eller i frysen.Tips! De överblivna äggulorna kan du använda i en härlig guldkaka! Använd ditt bästa sockerkaksrecept och byt ut äggen mot äggulor – det blir jättegott och ger en vackert guldgul kaka!

Author: Matmamman

Skribent och krönikör med intresse för matlagning. Tycker att svensk husmanskost är bland det finaste och mest variationsrika som finns, men lagar lika gärna indisk linssoppa som svenska köttbullar. Här bjuder jag på mina bästa recept, inspirerande tips och mycket annat!

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 684 andra följare