Smöret – en äkta klassiker!

Jag läser i kvällstidningarna att smöret tagit slut i butikerna. TV-kockarna har nämligen kommit på att smör är den bästa smakförhöjaren. Och jag tänker förbryllat: Det där som mormor och mormorsmor alltid vetat, har stjärnkockarna kommit på det först nu?

Det är ungefär som när det talas om ”heldjurstrenden”, och att de namnkunniga kockarna insett att man kan använda mer än bara filén på slaktdjuret. Det är hur fånigt som helst. Vanliga dödliga har alltid vetat att det går alldeles utmärkt att laga till både karré, högrev och bog! Det var stjärnkockarna själva som startade filéahysterin.

Själv har jag använt äkta smör i mina bakverk i åratal, så det här med smöret är knappast någon nyhet för mig. Tänk bara på vetebullarna, så underbart goda de blir med smör istället för margarin eller flytande smörblandning! Däremot kan jag tycka att många av TV:s kockar använder alldeles för mycket smör. Man behöver inte ett halvt paket smör att steka i – det räcker så bra med en liten klick! För att inte tala om hur mycket socker de använder… Skrämmande, särskilt med tanke på att diabetesen ökar så kraftigt!

En gång såg jag TV-kocken Pelle Johansson laga fattiga riddare. Inte nog med att han använde stora maffiga kanelbullar istället för vanliga vita brödskivor – han hällde dessutom i minst en halv deciliter strösocker i pannkakssmeten. Sen stekte han på härligheten i så mycket smör att ”riddarna” höll på att drunkna, vände dem slutligen i socker och serverade det hela med vispad grädde och sylt.

Jag tvivlar inte på att det var jättegott – men skrämmande onyttigt! Fattiga riddare blir ju så himla goda på vanligt dagsgammalt och osötat formbröd, med en pannkakssmet utan socker, och stekta i lagom med smör! Sen kan man antingen vända dem i lite socker och ev kanel, eller kanske droppa lite lönnsirap över dem. Kolla mitt enkla recept här!

Samma tendens ser man också med grädde. TV-kockarna blandar grädde i precis allt – och inte bara en skvätt utan alldeles för mycket, till exempel i äggröra. Men äggröra behöver inte alls innehålla grädde för att bli riktigt god. Se här hur enkelt man kan laga äggröra utan överdrivet mycket fett!

Och apropå det – vad sägs om en läcker söndagsmiddag på mormors vis en sån här mysig dag? Grytstekt kyckling med pressgurka och kokt potatis blir gott för hela familjen!

Trevlig söndag på er!

Lämna en kommentar