Klassiskt sockerkaksrecept kan bli till vad du vill!

Sockerkaka är en verklig klassiker, och alltid tacksamt att baka. Lätt, billigt och gott – och snabbt går det också.

Mitt bästa sockerkaksrecept är också mitt enklaste. 2 ägg vispas med 2 dl socker. Smält en klick smör (ungefär 50  g) och tillsätt 1 dl vatten eller mjölk. Koka upp och häll den kokande vätskan i äggsmeten. Sedan blandar du 3 dl vetemjöl med 2 tsk bakpulver och 1 msk vaniljsocker och rör ner i smeten. Häll i smord och bröad form och grädda längst ner i ugnen på 175 grader i ungefär 35-40 minuter. Kakan blir saftig och god utan att vara onödigt fet eller överdrivet söt. Och den kan varieras i det oändliga.

Vaniljkaka och kardemummakaka till kaffet...

Ett förslag är att byta ut ½ dl mjöl mot ½ dl kakao. Det blir en enkel men jättegod chokladkaka. Eller tillsätt ett par teskedar stött kardemumma om du vill ha en gammaldags kardemummakaka.

En enkel mjuk pepparkaka får du om du använder filmjölk, gräddfil eller liknande istället för vatten och kryddar med de klassiska pepparkakskryddorna (kanel, nejlikor, ingefära, kardemumma…). Ett par matskedar lingonsylt eller äppelmos i smeten gör kakan riktigt saftig och god.

Ibland gör jag citruskaka. Då byter jag ut vätskan mot lika mycket färskpressad citron, lime eller apelsin istället, och river ner lite skal i smeten. Man kan utesluta vaniljsockret om man vill, men det gör jag sällan – jag tycker att den söta vaniljsmaken bryter av så fint mot det syrliga.

Det går också utmärkt att blanda i en deciliter bär eller två. Blanda bären i lite vetemjöl först så sjunker de inte till botten i formen.  Blåbärskaka är klassiskt, men prova gärna hallon eller björnbär också. Och om du använder djupfrysta bär behöver du inte alls tänka på att tina dem först. De går jättebra att använda direkt från frysen!

Sockerkaka med bär
Blåbärskakan är saftig och god!

En riktigt spännande konjakskaka får du om du tillsätter 1 msk konjak i smeten. På samma sätt kan du förstås använda whisky eller mörk rom, eller varför inte calvados? Passar synnerligen bra just nu när det är kallt och ruggigt ute…

Som sagt – oändliga variationer alltså… Och vad du än väljer för smaksättning i sockerkakan kommer dina fikagäster garanterat att bli nöjda vare sig de får blåbärskaka, konjakskaka med sting eller en härligt gammaldags kardemummakaka – eller en alldeles vanlig sockerkaka!

Intressant?

10 kommentarer

  1. Många bra idéer! Sockerkaka är ju så himla lättbakat. Jag brukar göra med vaniljsmak, kardemumma, äpple/kanel, tigerkaka eller med mörk rom. Den sistnämnda är det så himla gott att göra efterrättsbruschetta på. Lite färskost blandat med lite grädde och sen massa bär och frukt på.

    Jag tror att det får bli en sockerkaka idag. Tack för inspirationen!

    /Sara

    Gilla

  2. Ja, sockerkaka är fantastiskt! Tigerkaka är en klassiker, och även sockerkaka med äpple och kanel. Och visst är mörk rom en riktig höjdare! Men jag har hittills inte testat efterrättsbruschetta på det – det måste jag göra snart nog!

    /Matmamman

    Gilla

Lämna en kommentar